Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Piątek, 19 kwietnia 2024
Imieniny: Adolf, Leon, Tymon
deszcz
11°C
Powróć do: Projekty krajowe

MegaMisja 2020/2021

Miło nam poinformować, że nasza Szkoła znalazła się w elitarnym gronie 150 szkół z całej Polski, które wezmą udział w programie Fundacji Orange: ,,MegaMisja”.

Warunkiem dostania się do programu było stworzenie opowieści cyfrowej w formie prezentacji/kolażu lub filmu. Praca naszych podopiecznych zyskała uznanie jury i bardzo  cieszymy się z faktu, że Mega Misja zawita w nasze szkolne progi w bieżącym roku szkolnym.

Zapraszamy do zapoznania się z projektem naszej szkoły. 

Prezentacja

,,MegaMisja” to program nowoczesnej edukacji, który podnosi cyfrowe kompetencje nauczycieli, a dzieciom pomaga odkryć dobre i bezpieczne strony technologii. Wszystko to w formie przyjaznej zabawy w cyfrowe laboratorium, w którym uczniowie pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego psotnika, ucząc się przy tym ważnych zasad młodego internauty.

Podczas cotygodniowych lekcji świetlicowych dzieci będą zdobywały kompetencje z 10 obszarów tematycznych:

  • Jak szukać informacji w różnych źródłach
  • Jak bezpiecznie prezentować się w sieci
  • Czym różni się przekaz audio od przekazu video
  • Jakie prawa przysługują autorowi
  • Jak edytować proste grafiki
  • Jak bezpiecznie komunikować się przez media
  • Czym różni się reklama od informacji
  • Jak nagrać i odtworzyć plik video
  • Czym różni się uwiecznienie od upublicznienia wizerunku

W ramach programu za wykonanie kolejnych zadań dzieci będą zdobywały nagrody dla świetlicy szkolnej m. in.: artykuły plastyczne i kreatywne, multimedia, zabawki edukacyjne, książki i gry planszowe.

 

 

MegaMisja zawitała w nasze szkolne progi.

 

 Zajęcia 1.

Dzieci już nie mogły się doczekać pierwszych zajęć i od razu po ich rozpoczęciu z uśmiechami na twarzy oraz nie mniejszym zainteresowaniem przystąpiły do wykonywania zadań. Po emisji pierwszego filmu i bliższemu poznaniu bohaterów historii bez chwili zawahania postanowiły podjąć wyzwanie i pomóc im w usunięciu tytułowego ,,bałaganu w laboratorium”, realizując tym samym kolejne etapy MegaMisji. Pomoc Kubie w zdobyciu informacji na temat posiadania żółwia, czy wykonanie kolażu to tylko część zadań, które przed nami postawiono.

Po zakończonych zajęciach uczniowie nie będą już mieli żadnych problemów z wybraniem odpowiedniego źródła informacji oraz uzyskania odpowiedzi na nurtujące je pytania. Praca w grupach pozwoliła jeszcze bardziej zintegrować i tak już świetnie dopasowany zespół.

 Już nie możemy się doczekać kolejnych wyzwań

 

Zajęcia 2.

Ach, kto z nas nie marzy o ekscytujących wyjazdach... Nasi bohaterowie Jakub i Julka nie stanowią wyjątku i planując swój wyjazd stanęli przed pewnym dylematem. Czy Islandia bądź Sycylia to wystarczająco egzotyczny kierunek wyprawy? A jeżeli tak, na co trzeba zwrócić szczególną uwagę planując wyjazd? Co ze sobą zabrać? Czy termin wyjazdu jest odpowiedni? Jaką zastaniemy pogodę na miejscu? Na te liczne pytania szukaliśmy na zajęciach odpowiedzi... i wiecie co? Dzięki wykorzystaniu źródła informacji jakim jest internet udało nam się uzyskać wszystkie potrzebne odpowiedzi. Nieco surowy klimat Islandii miał w głosowaniu znacznie mniej zwolenników niż ciepła i słoneczna Sycylia. Czy można się jednak dziwić? Jeszcze rzut okiem na termin wyjazdu i można się zacząć powoli pakować.

Na zakończenie grupa wybierała odpowiednie imię dla naszego Psotnika. Zadanie wcale nie okazało się być tak łatwe jakby się mogło wydawać. Ostatecznie wybraliśmy imię Milo.

Nasza przygoda z MegaMisją trwa w najlepsze, a następne zajęcia już za tydzień.

 Zajęcia 3.

Każdemu z nas choć raz w życiu zdarzyło się zaufać podanej informacji, która w rzeczywistości okazała się być odmienna. I choć o ile w Prima Aprilis ma to formę ,,zabawy” to na co dzień może okazać się dużym problemem. Gdzie szukać pewnych informacji? Jakim źródłom zaufać? Czy każda wiadomość podana w mediach jest prawdziwa? Na zajęciach grupa Zdobywców starała się rozwikłać te wszystkie wątpliwości. Pracując w pełnym zaangażowaniu, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami dotarliśmy do punktu, w którym śmiało możemy powiedzieć, że fake newsy nam nie straszne. Tym sposobem zakończyliśmy 3 zadanie i pierwszy etap MegaMisji. Hurra! Co jeszcze na nas czeka? Tego dowiemy się już za tydzień.

 Zajęcia 4.

,,Dzień dobry mam na imię Krzysiu , mieszkam na ul. Słoneczna 5, i jestem bardzo bogaty...." zaraz zaraz czy aby na pewno w taki sposób powinna brzmieć nasza wizytówka? . Chyba jednak nie do końca. Na dzisiejszych zajęciach poznaliśmy na szczęście wskazówki dotyczące tego w jak brzmieć poprawnie oraz jakie informacje można a których nie powinno się podawać. W drugiej części poznaliśmy dwa nowe pojęcia: nick oraz awatar oraz to jaką rolę odgrywają one w świecie wirtualnym. Największą frajdę sprawiło nam wszystkim tworzenie swojego własnego wirtualnego ,,oblicza". Świat komunikacji jest naprawdę ciekawy :)

Zajęcia 5.

Wydawałoby się, że każdy z nas wie jak w prawidłowy sposób komunikować się z innymi. Jak się okazuje zasady i sposoby komunikacji mogą się od siebie znacznie różnić. Innymi zasadami powinniśmy się kierować rozmawiając ,,na żywo", przez telefon, wysyłając e-mail czy sms. Każdy z powyższych sposobów posiada charakterystyczne cechy, które Grupa Zdobywców poznała na zajęciach. Dzięki zdobytej wiedzy, świat komunikacji stał się dla dzieci bardziej zrozumiały i przystępny. Punktem kulminacyjnym zajęć była gra, która wywołała sporo emocji i dyskusję między uczestnikami. Oczywiście odbyła się ona z zachowaniem zasad fair play :), a ostatecznie wygranym był każdy uczestnik zabawy. Już niedługo czas na poznanie kolejnych ekscytujących wyzwań.

Zajęcia w formie zdalnej:

Zajęcia 6.

Grupa ,,Zdobywców” po raz pierwszy zmierzyła się z wyzwaniami MegaMisji w formie zdalnej i wyszła z tej próby…. zwycięsko :). Tematem przewodnim zajęć była oczywiście komunikacja, a konkretniej różne formy jej prowadzenia. Obraz, dźwięk czy zwykła rozmowa? Opcji jest naprawdę sporo – do wyboru, do koloru. Zdobywcy doskonale spisali się w roli artystów i stworzone przez nich obrazy bez większych problemów były odczytywane, co z pewnością świadczy o jakości wykonanych grafik jak również bystrości odbiorców. Jeszcze tylko ,,odczytywanie” dźwięków, omówienie różnic pomiędzy komunikatem formalnym a nieformalnym i … kolejny dział MegaMisji został zrealizowany. Juuuupii. Teraz czas zajrzeć do świata mediów. Szykuje się ekscytująca podróż.

Zajęcia 7.

Któż z nas nie marzył o pracy w telewizji. ,,Zdobywcy” udowodnili w czasie trwania zajęć, iż doskonale nadawaliby się do takiej pracy. Odmienny charakter programów informacyjnych i rozrywkowych, który poznali na początku zajęć był następnie przez nich ukazywany w przedstawianych scenkach. Opanowanie młodych prezenterów przekazując kolejne informacje jak również rzeczowość wcielający się w rolę jurorów programu rozrywkowego stały na najwyższym poziomie. Nie sposób nie docenić ,,artystów” , występujących na naszej scenie, spisali się naprawdę rewelacyjnie. Dzieciaki doskonale wiedzą jaką funkcję spełnia w dzisiejszych czasach telewizja i jak we właściwy sposób z niej korzystać. Tajemnice szklanego ekranu zostały w sporej części odkryte :)

Zajęcia 8.

Kto z nas nie słyszał historii o śpiącej królewnie? Faktem jest jednak to iż zdarzają się osoby, które nie miały sposobności poznać tej bajki. ,,Zdobywcy” nie należą do tej grupy, gdyż już na samym początku zajęć poznali ten bajkowy świat za pomocą…. audiobooka. Słuchanie książki? Dlaczego nie, w końcu trzeba iść z duchem czasu, prawda? Wyrażanie własnych opinii było stosunkowo łatwe i dzieci często korzystały z tego ,,narzędzia”, chętnie dzieląc się swoimi przemyśleniami. Fakty żądzą się swoimi prawami i w dość znaczący sposób różnią się od opinii. Na szczęścia od czego mamy MegaMisję, dzięki której teraz już wiemy wszystko na ten temat ... no prawie wszystko ;). Fakt faktem, najbliższa MegaMisja już w poniedziałek.

Zajęcia 9.

Ach, jak bogaty jest świat mediów... Sposoby dzięki którym możemy realizować swoje potrzeby w tym zakresie wydają się być nieograniczone. Telewizja, kino, prasa jeszcze nie tak dawno wydawały się być niezastąpione, a jak jest teraz? Kto by przypuszczał, że można ,,słuchać” książki (audiobook), czy oglądać ulubiony koncert na żywo bez wychodzenia z domu (internet). Jak liczne mamy możliwości aby móc rozwijać swoje zainteresowania czy poszerzać wiedzę... Czy jednak możliwe jest np. ,,oglądanie” meczu piłkarskiego przez radioodbiornik? ,,Zdobywcy” przekonali się, że mimo iż wydaje się to w dużym stopniu ograniczone to jednak nie jest niemożliwe. Pomimo, że sam odbiór różni się znacząco od tego telewizyjnego to jednak dzięki naszemu słuchowi możemy ,,przenieść” się na stadion i być uczestnikiem takiego wydarzenia. Zapewniam, że końcowy wynik meczu w przypadku radiowej transmisji się nie zmieni :) Na sam koniec zajęć uczniowie stworzyli piękne ilustracje do wcześniej wysłuchanego audiobooka ,,Calineczka”. Nic nie zastąpi siły wyobraźni :). Obszar 3 zrealizowany !!!

Zajęcia 10.

Kto z nas w młodości nie chciał wcielić się w rolę ,,szeryfa”, który na dzikim zachodzie strzegł prawa? O ile westerny straciły w dzisiejszych czasach nieco na popularności wśród młodzieży i nie każdy wie kim był wspomniany stróż prawa, to już chociażby rola policjanta czy prawnika wydaje się być powszechnie znana. Co łączy te wszystkie osoby? Z pewnością słowo przewodnie dzisiejszych zajęć czyli prawo. Czy właściwie wiemy co ono oznacza i czego dotyczy? Odpowiedź na te pytania nie jest oczywista, ale grupa ,,Zdobywców” starała się zgłębić wiedzę na ten temat. Z pomocą przyszedł wiersz ,,Dziecięce prawa”, który został wysłuchany z należytą uwagą. Okazuje się, że już od momentu narodzin nabywamy prawa, których nikt nie powinien nam ograniczać. Prawo do posiadania imienia i nazwiska, do kochania, do nauki jak i zabawy to tylko niektóre z nich. Oczywiście tam gdzie są prawa, tam bywają i obowiązki, ale akurat te nie były tematem zajęć :). Jeszcze tylko wykonanie rysunków własnych gwiazd szeryfa, cotygodniowa zmiana wyglądu naszego postnika (Milo) i grupa mogła udać się na zasłużony wypoczynek, który mają prawnie zagwarantowany.

Zajęcia 11.

Achh gdyby tak wszystkie nasze autorskie dzieła zyskiwały powszechny podziw i uznanie. Te kolejki do galerii sztuki aby móc choć chwilę spędzić z naszym dziełem. Czyż nie byłoby to wspaniałe ? .Zaraz zaraz ale czy tylko o to chodzi czy nie powinien nas cieszyć sam fakt iż stworzyliśmy coś według własnej pomysłu i zupełnie samodzielnie. Nie bez znaczenia jest jeszcze fakt iż do tak wykonanej pracy mamy pełne prawa mogąc tym samym zrobić z nią praktycznie to co chcemy: sprawić komuś prezent, umieścić w widocznym miejscu p: gazetka szkolna aby każdy mógł podziwiać , czy chociażby wysłać na konkurs. I najważniejsze nie musimy się obawiać, że ktoś posądzi nas o plagiat czy skopiowanie czyjegoś pomysłu. ,,Zdobywcy” poza zdobyciem wiedzy prawnej, wykonali również na zajęciach wspaniałe prace , które następnie zostały zaprezentowane. Ochhów i achhów nie było końca a każdy z nich udowodnił iż jest autorem i to przez duże A. Cytując Cypriana Kamila Norwida : ,,Autorów sądzą ich dzieła” , a w tym przypadku sądzimy iż wszystkie były genialne :)

Zajęcia 12.

Bezpieczeństwo to bardzo poważna sprawa, dlatego tak ważne jest aby wiedzieć w jaki sposób możemy je sobie zapewnić zarówno w życiu codziennym jak i w ,,wirtualnym świecie”. Bezpieczeństwo w sieci to jedna z najważniejszych o ile nie najważniejsza kwestia dotycząca korzystania z dobrodziejstw Internetu i to właśnie ta tematyka towarzyszyła nam na dzisiejszych zajęciach. Pomocną wiedzę ,,Zdobywcy” uzyskali rozwiązując na zajęciach quiz. Pomoc małemu pingwinkowi w wyborze najlepszych i bezpiecznych rozwiązań była dobrą okazją aby przypomnieć sobie na jakie zagrożenia musimy zwracać uwagę i jak się w ich obliczu zachować . Jak się okazało dzieciaki nie miały praktycznie żadnego problemu z udzieleniem właściwych odpowiedzi a z oddali sali do prowadzącego dochodziły głosy : ,,proszę Pana niech pan zada trudniejsze pytania”, co tylko utwierdziło mnie w przekonaniu, że grupa nie boi się wyzwań jak i wiedza , którą posiadają w zakresie bezpieczeństwa pozwala nam dorosłym spać spokojnie :).

Zajęcia 13.

Pstryk i już zrobione, jeszcze tylko wywołać, wysłać i nagroda World Press Photo zapewniona. Proste prawda ? …. otóż niestety jest to o wiele trudniejsze niż mogłoby się wydawać. O ile stajemy się mistrzami w robieniu selfie to wykonanie naprawdę udanego zdjęcia stanowi nie lada wyzwanie. Odpowiednio dobrana tematyka, kompozycja i perspektywa, które stworzą idealne połączenie może nas w pewnym stopniu do wspomnianej nagrody zbliżyć. Z dużą pomocą przychodzi coraz to nowocześniejszy sprzęt, który pozwala nam wcielić się w profesjonalnych fotografów i dotyczy to zarówno aparatów fotograficznych, coraz częściej telefonów a nawet tabletów. ,,Zdobywcy” w czasie zajęć po wcześniejszym poznaniu podstawowych tajników fotografii starali się wykonać zdjęcie idealne. Czy się udało ? Zawsze jest to nieco subiektywna ocena niemniej jednak moim skromnym zdaniem poszło im świetnie. A co zrobić gdy nie mamy sprzętu do fotografowania? Hmm zawsze pozostaje pamięć fotograficzna ;).

Zajęcia 14.

Achh czyż świat dźwięków nie jest wspaniały? Czy ktoś z nas wyobraża sobie życie bez chociażby muzyki ? A przecież nawet pojedynczy dźwięk potrafi wzbudzić w nas zachwyt, radość czy z drugiej strony lekki niepokój. Gama jest przeogromna a każdy z nas lubi wsłuchiwać się w odgłosy zgoła odmienne. Uczniowie zapewne wpadają w zachwyt słysząc dzwonek kończący lekcję, meloman uwielbia słuchać ulubionej muzyki a tak zwani ,,łowcy burz” uśmiechają się nieśmiało słysząc w oddali grzmot przepowiadający nadejście burzy. ,,Zdobywcy” na zajęciach zmierzyli się z dźwiękowym quizem, który polegał na odgadywaniu głosów zwierząt . Zabawa była naprawdę super, jednak o ile odgadnięcie odgłosu psa czy krowy nie stanowiło trudności to już delfina, pandy czy chociażby nietoperza było nie lada wyzwaniem. Następnie po zapoznaniu się z funkcją nagrywania za pomocą dyktafonu , dzieciaki przystąpiły do tworzenia swoich dźwiękowych ,,zagadek”. Mimo iż nagranie czystego dźwięku stanowiło pewien problem to ostatecznie udało się wykonać zadanie. Z niecierpliwością czekamy na kolejne wyzwania.

Zajęcia 15.

,,Kajko i Kokosz”, ,,Asterix i Obelix” czy dla ciut młodszych ,,Batman”, ,,Spider-man”. Oto tytuły wchodzące w kanon klasyków jeżeli chodzi o komiksy. Opowieści obrazkowe przedstawiające perypetie bohaterów potrafiły przykuć uwagę dzieciaków na długo zanim powstał Internet. Stworzenie jednak takiej formy nie jest wcale prostą sprawą. Sam pomysł ciekawej historii trzeba jeszcze umiejętnie przelać na ,,papier” i to zarówno w formie obrazkowej jak i tekstowej, a fakt iż komiksy są dość ograniczone objętościowo stanowi dodatkowe utrudnienie. ,,Zdobywcy” mieli trochę ułatwione zadanie , ponieważ mogli przy tworzeniu czegoś na wzór komiksu ( no może bez słynnych ,,dymków) posiłkować się materiałami od Mega Misji. Ułożenie planu działania grupy, podział obowiązków a następnie zamiana tekstu w obrazkowe dzieło dostarczyło niezliczoną ilość frajdy. Ostatecznie prace w doskonały sposób oddały klimat historyjek , ukazując niezwykły talent ich twórców. Jeszcze tylko wykonanie parę fotek i stworzenie prawdziwie cyfrowych opowieści stało się faktem :).

 Zajęcia 16.

Wirus... ach jak nieprzyjemnie kojarzy nam się w ostatnim czasie to słowo. Każdy z nas doskonale wie, że nie wiąże się ono z niczym pozytywnym i raczej zwiastuje kłopoty. Jak się okazuje wirus nie stanowi zagrożenia tylko w realu, ale jest równie niebezpieczny w tym drugim świecie czyli ,,wirtualnym”. Zagrożenie zainfekowania komputera, a co za tym idzie chociażby utraty danych spędza sen z powiek wszystkim korzystającym z dobrodziejstw nowoczesnych technologii. Na szczęście jak się okazuje nie stoimy w tej bitwie na straconej pozycji i dzięki przestrzeganiu podstawowych zasad bezpieczeństwa, wspartych instalacją odpowiednich programów antywirusowych jesteśmy w stanie znacznie zniwelować zagrożenie. ,,Zdobywcy” na zajęciach poznali różne metody radzenia sobie z zagrożeniami, ale przede wszystkim dowiedzieli się w jaki sposób w ogóle unikać tego typu sytuacji. Okazuje się, że tak naprawdę nie jest to szczególnie trudne. Jednak nie wystarczy tylko pamiętać określone zasady postępowania, ale przede trzeba umieć je zastosować. Program antywirusowy, antyspamowy czy chociażby odpowiednio dobrane hasło do skrzynki e-mail stanowi nasze wsparcie i sprawia iż wspomniany Wirus nie jest już tak groźny, a strach jak się okazuje ma tylko wielkie oczy.

Zajęcia 17.

Ileż to odważnych ludzi mamy na świecie, którzy jak superbohaterowie potrafią pomóc i podnieść nas na duchu nawet w najtrudniejszej sytuacji. Niestety coraz częściej ci bohaterowie zakładają ,,maski” i wybierają ,,drugą stronę mocy”, a ich ulubionym zadaniem jest obrażanie innych i niszczenie tego co dobre dla własnej satysfakcji lub do realizacji swoich niecnych planów. Oto Hejter. Historia Pocztówkowej Krainy, którą dzieciaki poznały na zajęciach pozwoliła zobaczyć jak przez wydawałoby się pozornie niegroźne działanie można zepsuć reputację danej osoby lub miejsca, a odzyskanie jej wcale nie jest łatwe. Na szczęście odpowiednie reagowanie na tego typu incydenty i zgłaszanie je odpowiednim osobom (administrator, policja) pozwalają ostatecznie dotrzeć do ,,złośnika” i naprawić sytuację. ,,Zdobywcy” za pomocą przyborów do rysowania oraz swojego talentu starali się jak najwierniej odwzorować przebieg opowiadania przelewając swoją wizję na kartki papieru. Ostatecznie historia została przez wszystkich doskonale zobrazowana. Morał płynący z zajęć jest następujący: „dobro ostatecznie zawsze zwycięża, trzeba mu tylko czasem troszeczkę pomóc”.

Zajęcia 18.

,,Powiem ci coś tylko nie mów nikomu” - to zdanie jest znane każdemu. Tak już jest, że często powierzamy swoje małe czy większe sekrety innym mając przy tym nadzieję, że zachowają oni tę informację tylko dla siebie. Jak się okazuje jest to dość ryzykowne i zdarza się, że jeszcze tego samego dnia sekret przestaje nim być, a o naszej tajemnicy wiedzą już kolejne osoby. Pomimo, że takie zachowanie naszego powiernika samo w sobie jest złe z zasady i nie powinno mieć miejsca to i tak jak to często bywa istnieją pewne wyjątki od reguły. Nie powinno być mowy o utrzymywaniu czegoś w tajemnicy gdy np. zagrożone jest zdrowie lub życie osób. W tych sytuacjach sekret przemienia się w informację szczególnie ważną, która po prostu musi zostać ujawniona. Jak rozróżnić te sytuacje? Kiedy należy zachować tajemnicę, a kiedy jednak ją ujawnić? ,,Zdobywcy” zmierzyli się z tym ważnym jakże ważnym ,,tematem” w iście aktorskim stylu. Odgrywanie wcześniej przygotowanych scenek nie tylko pozwoliło poznać odpowiedź ale dało wiele radości i choć od czasu do czasu pojawiała się trema i potrzebny był sufler to powiem wam w tajemnicy, że wykonali to zadanie doskonali. Hmm ale czy kogoś to jeszcze dziwi? :)

Zajęcia 19.

– Puchatku? – Tak Prosiaczku? – Nic, tylko chciałem się upewnić, że jesteś. O ile prostsze jest nasze życie kiedy mamy wokół siebie osoby na które możemy liczyć? Wśród tej grupy szczególne miejsce zajmują ci, których jesteśmy w stanie nazwać naszymi przyjaciółmi. Posiadanie prawdziwego przyjaciela jest naprawdę wielkim szczęściem, a wspólnie spędzony czas potrafi dostarczyć naprawdę niezapomnianych przeżyć i nie ma znaczenia czy chodzi o zabawę, zainteresowania czy naukę. Przyjaciel jest z nami na dobre i na złe. Rola przyjaciela nie jest jednak łatwa. O przyjaźń trzeba szczególnie dbać, a jak wiemy sporym utrudnieniem w tej kwestii potrafi być chociażby dzieląca nas odległość. Od czego jednak mamy nowoczesne technologie? SMS, e-mail czy chociażby telefon przychodzą nam z pomocą każdego dnia pozwalając pielęgnować tę relację. ,,Zdobywcy” pochwalili się swoimi przyjaciółmi przedstawiając ich na przygotowanych w czasie zajęć rysunkach. Jak się okazuje, każdy z nich posiada przyjaciela na którym może polegać. I tym optymistycznym akcentem zakończyliśmy zajęcia po których nie pozostało nic innego jak tylko ….. zadzwonić do przyjaciela.

Zajęcia 20.

 Każdy z dzieciństwa zapewne pamięta uczucia, które towarzyszyły mu w przy okazji otwierania prezentów takie jak ekscytacja czy radość. A pamiętamy nasz pierwszy dzień w szkole? Zapewne na długo zapadł w naszej pamięci, a w szczególności to przeplatające się odczucie zaciekawienia i obawy jednocześnie. Emocje towarzyszą nam praktycznie cały czas i w pełni wypełniają każdy dzień. Ich wachlarz jest naprawdę ogromny, same w sobie stanowią niejako wskazówki dotyczące tego co się aktualnie dzieje w naszym życiu. Bardzo często bywa, iż tak jak szybko się pojawiają, tak szybko mijają zastępowane przez kolejne. Prawdziwą sztuką jest umiejętność panowania nad niektórymi z nich. ,,Zdobywcy” na zajęciach poznawali bogaty świat emocji starając się zarówno odtworzyć znane im je za pomocą gestu i dźwięku, a następnie spróbować odgadnąć i nazwać poszczególne z nich. Koniec końców były to naprawdę emocjonujące zajęcia :)

Zajęcia 21.

Kto z nas nie chciałby zmienić świata? To zadanie wydaje się być praktycznie niemożliwe, jednak w dużo mniejszej skali dokonanie pewnych zmian staje się już całkiem realne. Z pomocą przychodzą nam chociażby kampanie społeczne, które mają zwrócić nasza uwagę na sprawy naprawdę ważne. Zmiana nastawienia czy sposobu myślenia choć garstki osób pozwoli uruchomić prawdziwą lawinę przemian. Jak mówi przysłowie „ziarnko do ziarnka …” Czym jest kampania społeczna? Jakie są sposoby jej prowadzenia? O czym powinniśmy wiedzieć rozpoczynając tego typu akcje? Na te pytania ,,Zdobywcy” próbowali uzyskać odpowiedzi podczas ostatnich zajęć, a w ich finale zmierzyli się z zadaniem tworzenia plakatów do swoich własnych kampanijnych pomysłów. Wachlarz tematyczny był spory, a hasła zobrazowane przez grupę ,,5 dni nauki, 5 dni odpoczynku” czy ,,Nie pij w obecności dzieci” to tylko namiastka tego co powstało tego dnia. Najważniejszy jest jednak sam fakt, iż dzieciaki poznały właściwe sposoby zwrócenia uwagi na coś ważnego bez konieczności krzyku w niebo głosy ;).

Zajęcia 22.

Czy ktoś z nas potrafi sobie wyobrazić świat bez internetu, radia czy telewizji? Aż ciężko uwierzyć, że dawno, dawno temu nikogo taki stan nie dziwił i było to całkiem normalne. W dzisiejszych czasach jest to praktycznie nie do pomyślenia, a dzieci słysząc takie historie mają wrażenie, iż opowiada im się bajki. Dzisiaj przepływ informacji jest tak duży, że jesteśmy z każdej strony dosłownie bombardowani różnego rodzaju komunikatami. Niestety ich nadawcy często mają na celu przyciągnięcie naszej uwagi za wszelką cenę nie przejmując się faktem, iż często podawane informacje są po prostu nieprawdziwe (tzw. fake news). Jako odbiorcy musimy być szczególnie uważni na treści, które są do nas kierowane. Możliwości komunikacji, które mamy w dzisiejszych czasach powodują iż cały Świat jest praktycznie na wyciągnięcie ręki. ,,Zdobywcy” na zajęciach poznali rolę jaką pełnią nadawca i odbiorca, czym jest komunikat i jaka jest rola poszczególnych mediów w ich przekazywaniu. Na zakończenie uczniowie odegrali scenki rozmów telefonicznych i dzięki temu, iż komunikacja na linii prowadzący – uczniowie nie została w żaden sposób zakłócona kolejne zajęcia Mega Misji zostały zaliczone.

Zajęcia 23.

,,Proszę, daj mi ten batonik a ja oddam Ci za niego mój sok”- o ile taka wymiana wśród dzieci stanowi podstawę dziecięcego ,,handlu”, to już w świecie dorosłych raczej ciężko jej uświadczyć w dzisiejszych czasach. Odkąd pojawił się pieniądz, to on daje możliwość i stanowi centrum każdej transakcji (kupno/sprzedaż). Wykonanie przelewu internetowego, użycie karty płatniczej czy w końcu możliwość dokonania płatności telefonem spowodowała, iż tak dobrze znane nam poczucie pełnej monet kieszeni na ten moment stanowi coraz częściej tylko mgliste wspomnienie. O ile sam fakt, iż pojawiło się tak sporo nowych możliwości nie zwalnia nas z obowiązku bycia ostrożnym i zachowywania wszelkich zasad bezpieczeństwa. Niebezpieczeństwo utraty części środków na różne sposoby jest całkiem spore: udostępnienie danych logowania do konta, otworzenie niebezpiecznego linku czy chociażby wysłanie sms zwrotnego z okazji niby wygranej stanowią swego rodzaju pułapki dla nieostrożnych. Dzieciaki omówiły temat płatności na tyle dokładnie, iż po zajęciach jedynym ich zmartwieniem wydaje się być ,,przekonanie” rodziców do kupna ulubionej rzeczy bez konieczności rozbijania własnej świnki skarbonki. Jak wiemy pieniądze szcześcia nie dają, ale mogą … służyć dobru.

Zajęcia 24.

,,Reklama jest dźwignią handlu”, a nie od dzisiaj wiadomo, że dobrze zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa potrafi zdziałać cuda jeżeli chodzi o sprzedaż produktu. Producenci prześcigają się w pomysłach i sposobie ich realizacji, aby skutecznie dotrzeć do naszych serc, umysłów i ... portfela. Trzeba im przyznać, że potrafią to robić nad wyraz skutecznie. Nie zawsze jednak to co widzimy/czytamy w reklamie jest do końca zgodne z prawdą, a co za tym idzie powinniśmy brać ,,poprawkę” i z lekkim dystansem spoglądać w kierunku tego co jest do nas kierowane. ,,Zdobywcy” poznali zarówno rodzaje reklam (telewizyjna, internetowa, prasowa), jak również sami wcielili się w rolę ich twórców. Tworzenie w czasie zajęć plakatów reklamowych naszej szkoły mimo ograniczeń czasowych zakończyły się pełnym sukcesem. Teraz już każdy przedszkolak wie do jakiej szkoły kierować swoje pierwsze kroki w przyszłości. Bramy do pracy w branży reklamowej stoją przed nimi otworem.

Zajęcia 25.

Bywa czasem tak, że nasze stanowisko pracy/nauki na pierwszy rzut oka nie do końca spełnia najwyższe standardy. O ile my na tego typu zarzuty mamy przygotowaną gotową odpowiedź w stylu ,, to nie bałagan to artystyczny nieład” to po pierwsze, nie brzmi on zbyt przekonywająco, a po drugie, zbytnio bagatelizujemy ten naprawdę ważny element. Odpowiednie przygotowane stanowisko komputerowe i trzymanie się konkretnych zasad pozwala nam w sposób przyjemny i efektywny korzystać z dobrodziejstw technologii bez poczucia dyskomfortu i z dbałością o swoje zdrowie. Odpowiednie oświetlenie, ustawienie ekranu czy pozycja naszego ciała ma naprawdę ogromne znaczenie. Gdy do tego dodamy jeszcze w przerwach mini ,,wuef”, nie będzie nam straszna nauka czy praca zdalna. Poczucie komfortu będzie dużo większe. Poza nami równie ważny jest oczywiście sprzęt, z którego korzystamy (komputer, laptop, tablet). Odpowiednia dbałość o niego pozwoli nam cieszyć się nim jak najdłużej bez konieczności korzystania z serwisu naprawczego. Nie mogę zagwarantować, że po zajęciach ,,Zdobywcy” unikną wspomnianego wcześniej ,,artystycznego bałaganu”, ale jestem pewien, że jeśli nawet nie zniknie on całkowicie, to jego rozmiar będzie o wiele mniejszy co powinno ucieszyć również rodziców.

Zajęcia 26.

 Coraz więcej dzieci w dzisiejszych czasach marzy o pracy związanej z komputerem. Tworzenie gier, aplikacji, programów działa na ich wyobraźnię. Bycie programistą powoli staje się konkurencją dla słynnego stwierdzenia ,,w przyszłości chcę zostać strażakiem”. No dobrze, może trochę przesadziłem, ale fakt jest taki, iż branża komputerowa stanowi przyszłość i ma coraz większy wpływ na nasze życie. Jednak, aby osiągnąć ten cel musimy włożyć naprawdę sporo pracy i wysiłku, że nie wspomnę o talencie. Najlepiej zacząć od samego początku czyli od podstaw. Na zajęciach ,,Zdobywcy” dowiedzieli się w jaki sposób człowiek kontaktuje się z ,,maszyną” (język komputerów) oraz mięli okazję przyjrzeć się procesowi powstawania programów na przykładzie tworzenia przepisu kulinarnego. Tym samym dzieciaki wcieliły się w rolę komputerowych kucharzy i zgłębiły podstawowe tajniki wiedzy w tym zakresie. Mimo iż obydwie branże na pierwszy rzut oka nic nie łączy, to mają one więcej wspólnego niż nam się wydaje. Wyszukiwanie informacji o Innuitach, największym zwierzęciu świata czy dacie powstania pewnego klubu piłkarskiego nie stanowił dla młodzieży większego problemu i informację. Po zajęciach branża komputerowa może oczekiwać napływu kolejnej fali zdolnej młodzieży.
Zajęcia 27.
Kiedy powstawał pierwszy komputer o gigantycznych rozmiarach ENIAC (zajmował 167 m2, sięgał ponad 2,4 metra wysokości oraz 24 metry długości, waga 27 ton) mało kto przypuszczał, iż w przyszłości uda się tworzyć komputery o naprawdę mikroskopijnych rozmiarach. Technologia rozwija się od tamtego czasu z prędkością światła i nic nie wskazuje na to, aby miała zwolnić. Większość z nas w dzisiejszych czasach korzysta z typowego zestawu komputerowego i to on był głównym bohaterem dzisiejszych zajęć. Co składa się na ten zestaw? Cóż kryje się wewnątrz jednostki centralnej? Czego potrzeba, aby mógł on prawidłowo funkcjonować? W czasie zajęć ,,Zdobywcy” zgłębiali tajemnicę komputera (PC). Procesor, Karta dźwiękowa, graficzna, sieciowa to niektóre z elementów składowych jakie mają bezpośredni wpływ na moc i osiągi naszego sprzętu. Dzięki testowi wiedzy grupa mogła uzupełnić oraz utrwalić swoją wiedzę w tym zakresie. Jak pokazały wyniki na tym etapie Mega Misji jest ona już naprawdę całkiem spora i problemów z udzielaniem poprawnych odpowiedzi raczej nie odnotowano (nikt nie zgubił się w labiryncie pytań). Prawidłowa obsługa tabletu w przypadku dzieciaków jest już tak oczywista i przychodzi im to tak naturalnie, że momentami zastanawiałem się kto tu kogo może czegoś nowego nauczyć ;). Echh znak czasu.

 

Zajęcia 28.

Kto z nas nie lubi oglądać filmów. Z pewnością jest to jedna z popularniejszych obecnie form rozrywki a wybór jest naprawdę ogromny: od filmów animowanych po komedie dla każdego coś miłego. A gdyby tak nagrać własny film ? , wcielić się w rolę scenarzysty, reżysera i producenta w jednym?, mając tym samym wpływ na wszystko co związane z powstaniem filmu od samego początku do końca?. A może następnym krokiem w naszej filmowej karierze byłoby zgłoszenie naszego dzieła na konkurs filmowy i zaciskając mocno kciuki liczylibyśmy na jego pozytywne przyjęcie przez publiczność jak i same jury konkursu. Te nieograniczone możliwości dały nam kolejne zajęcia w ramach Mega Misji. ,,Zdobywcy” zgłębili temat a następnie przy zachowaniu wszystkich zasad dotyczących poszanowania wizerunku osób zaangażowanych w projekt jak i kwestii związanych z upublicznieniem zabrali się do pracy. Pomysły na film/plakat były naprawdę interesujące inspirujące. Czas pokaże czy z naszego grona pojawi się kolejny Wajda czy Spielberg, nie zmienia to jednak faktu iż nagrody honorowego ,,Oskara" zostały przyznane wszystkim uczestnikom zajęć.

Zajęcia 29.

Jeszcze nie tak dawno, kiedy byliśmy zainteresowani tym jaka panuje pogoda na zewnątrz po prostu wychodziliśmy na pole/dwór i na podstawie tego co zobaczyliśmy decydowaliśmy czy potrzebny będzie parasol, czy może okulary przeciwsłoneczne. Obecnie wyręcza nas w tym aplikacja pogodowa, za pomocą której nie wstając z fotela jesteśmy w stanie dowiedzieć się praktycznie wszystkiego na temat aury. Aplikacje z przytupem weszły w nasz świat, a ich różnorodność jest naprawdę ogromna - Facebook, Instagram, TikTok, Netflix czy chociażby aplikacje sportowe. Z większości z nich możemy wynieść sporo korzyści, niemniej jednak jak zawsze trzeba ostrożnie z nich korzystać. Chodzi o ich jakość samą w sobie (zagrożenie wirusowe) oraz o to, aby omyłkowo nie uszczęśliwić jakiegoś oszusta wpłacając pieniądze na jego konto. Pamiętajmy, iż rzadko coś jest całkowicie ,,za darmo” i trzeba uważać na wszelkie próby wyłudzenia. ,,Zdobywcy” podzieleni na grupy tworzyli własne totemy, które stanowiły symbole ich plemion, a następnie wzięli udział w quizie wiedzy na temat aplikacji. Jak zawsze tego typu ,,rywalizacja” dostarczyła wielu emocji, a dzieciaki mogły pochwalić się sporą wiedzą w tym zakresie. Po raz kolejny kończymy zajęcia z uśmiechem na twarzy i chyba to jest w tym wszystkim najważniejsze.

Zajęcia 30.

Chmury bezsprzecznie kojarzą nam się wszystkim z widokiem nieba jak również zapowiedzią tego na jaką pogodę możemy liczyć w danym dniu. Nie jest to oczywiście ich jedyna funkcja i jak się okazuje w najnowszych technologicznych dziejach słowo ,,chmura” nabrała zupełnie nowego znaczenia. . Któż z nas lubi mieć ,,bałagan” w mieszkaniu ?, podobnie jest z danymi, które często zalegają na naszych nośnikach bez ładu i składu zabierając nam sporą część jego pojemności. Wtedy do akcji wchodzi wspomniana ,,chmura”. Przy ilości danych jakie magazynujemy na swoich komputerach oraz komórkach funkcja wirtualnego dysku okazuje się być niezastąpiona. Zdobywcy na zajęciach poznali jej funkcję, zasady korzystania oraz mieli okazję w praktyczny sposób zmierzyć się z tematem. Po kolejnych owocnych zajęciach pozostaje im już tylko udać się na upragnione wakacje i zająć się jakże przyjemnych bujaniem w chmurach.

Na zajęciach

 
 
DO GÓRY
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.