MegaMisja

Miło nam poinformować, że nasza Szkoła znalazła się w elitarnym gronie 150 szkół z całej Polski, które wezmą udział w programie Fundacji Orange: ,,MegaMisja”.

Warunkiem dostania się do programu było stworzenie opowieści cyfrowej w formie prezentacji/kolażu lub filmu. Praca naszych podopiecznych zyskała uznanie jury i bardzo  cieszymy się z faktu, że Mega Misja zawita w nasze szkolne progi w bieżącym roku szkolnym.

Zapraszamy do zapoznania się z projektem naszej szkoły. 

Prezentacja

,,MegaMisja” to program nowoczesnej edukacji, który podnosi cyfrowe kompetencje nauczycieli, a dzieciom pomaga odkryć dobre i bezpieczne strony technologii. Wszystko to w formie przyjaznej zabawy w cyfrowe laboratorium, w którym uczniowie pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego psotnika, ucząc się przy tym ważnych zasad młodego internauty.

Podczas cotygodniowych lekcji świetlicowych dzieci będą zdobywały kompetencje z 10 obszarów tematycznych:

  • Jak szukać informacji w różnych źródłach
  • Jak bezpiecznie prezentować się w sieci
  • Czym różni się przekaz audio od przekazu video
  • Jakie prawa przysługują autorowi
  • Jak edytować proste grafiki
  • Jak bezpiecznie komunikować się przez media
  • Czym różni się reklama od informacji
  • Jak nagrać i odtworzyć plik video
  • Czym różni się uwiecznienie od upublicznienia wizerunku

W ramach programu za wykonanie kolejnych zadań dzieci będą zdobywały nagrody dla świetlicy szkolnej m. in.: artykuły plastyczne i kreatywne, multimedia, zabawki edukacyjne, książki i gry planszowe.

 

 

MegaMisja zawitała w nasze szkolne progi.

 Zajęcia 1.

Dzieci już nie mogły się doczekać pierwszych zajęć i od razu po ich rozpoczęciu z uśmiechami na twarzy oraz nie mniejszym zainteresowaniem przystąpiły do wykonywania zadań. Po emisji pierwszego filmu i bliższemu poznaniu bohaterów historii bez chwili zawahania postanowiły podjąć wyzwanie i pomóc im w usunięciu tytułowego ,,bałaganu w laboratorium”, realizując tym samym kolejne etapy MegaMisji. Pomoc Kubie w zdobyciu informacji na temat posiadania żółwia, czy wykonanie kolażu to tylko część zadań, które przed nami postawiono.

Po zakończonych zajęciach uczniowie nie będą już mieli żadnych problemów z wybraniem odpowiedniego źródła informacji oraz uzyskania odpowiedzi na nurtujące je pytania. Praca w grupach pozwoliła jeszcze bardziej zintegrować i tak już świetnie dopasowany zespół.

 Już nie możemy się doczekać kolejnych wyzwań!

Galeria

 

Zajęcia 2.

Ach, kto z nas nie marzy o ekscytujących wyjazdach... Nasi bohaterowie Jakub i Julka nie stanowią wyjątku i planując swój wyjazd stanęli przed pewnym dylematem. Czy Islandia bądź Sycylia to wystarczająco egzotyczny kierunek wyprawy? A jeżeli tak, na co trzeba zwrócić szczególną uwagę planując wyjazd? Co ze sobą zabrać? Czy termin wyjazdu jest odpowiedni? Jaką zastaniemy pogodę na miejscu? Na te liczne pytania szukaliśmy na zajęciach odpowiedzi... i wiecie co? Dzięki wykorzystaniu źródła informacji jakim jest internet udało nam się uzyskać wszystkie potrzebne odpowiedzi. Nieco surowy klimat Islandii miał w głosowaniu znacznie mniej zwolenników niż ciepła i słoneczna Sycylia. Czy można się jednak dziwić? Jeszcze rzut okiem na termin wyjazdu i można się zacząć powoli pakować.

Na zakończenie grupa wybierała odpowiednie imię dla naszego Psotnika. Zadanie wcale nie okazało się być tak łatwe jakby się mogło wydawać. Ostatecznie wybraliśmy imię Milo.

Nasza przygoda z MegaMisją trwa w najlepsze, a następne zajęcia już za tydzień.

Galeria

 Zajęcia 3.

Każdemu z nas choć raz w życiu zdarzyło się zaufać podanej informacji, która w rzeczywistości okazała się być odmienna. I choć o ile w Prima Aprilis ma to formę ,,zabawy” to na co dzień może okazać się dużym problemem. Gdzie szukać pewnych informacji? Jakim źródłom zaufać? Czy każda wiadomość podana w mediach jest prawdziwa? Na zajęciach grupa Zdobywców starała się rozwikłać te wszystkie wątpliwości. Pracując w pełnym zaangażowaniu, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami dotarliśmy do punktu, w którym śmiało możemy powiedzieć, że fake newsy nam nie straszne. Tym sposobem zakończyliśmy 3 zadanie i pierwszy etap MegaMisji. Hurra! Co jeszcze na nas czeka? Tego dowiemy się już za tydzień.

Galeria

 Zajęcia 4.

,,Dzień dobry mam na imię Krzysiu , mieszkam na ul. Słoneczna 5, i jestem bardzo bogaty...." zaraz zaraz czy aby na pewno w taki sposób powinna brzmieć nasza wizytówka? . Chyba jednak nie do końca. Na dzisiejszych zajęciach poznaliśmy na szczęście wskazówki dotyczące tego w jak brzmieć poprawnie oraz jakie informacje można a których nie powinno się podawać. W drugiej części poznaliśmy dwa nowe pojęcia: nick oraz awatar oraz to jaką rolę odgrywają one w świecie wirtualnym. Największą frajdę sprawiło nam wszystkim tworzenie swojego własnego wirtualnego ,,oblicza". Świat komunikacji jest naprawdę ciekawy :)

Galeria

Zajęcia 5.

Wydawałoby się, że każdy z nas wie jak w prawidłowy sposób komunikować się z innymi. Jak się okazuje zasady i sposoby komunikacji mogą się od siebie znacznie różnić. Innymi zasadami powinniśmy się kierować rozmawiając ,,na żywo", przez telefon, wysyłając e-mail czy sms. Każdy z powyższych sposobów posiada charakterystyczne cechy, które Grupa Zdobywców poznała na zajęciach. Dzięki zdobytej wiedzy, świat komunikacji stał się dla dzieci bardziej zrozumiały i przystępny. Punktem kulminacyjnym zajęć była gra, która wywołała sporo emocji i dyskusję między uczestnikami. Oczywiście odbyła się ona z zachowaniem zasad fair play :), a ostatecznie wygranym był każdy uczestnik zabawy. Już niedługo czas na poznanie kolejnych ekscytujących wyzwań.

Galeria

Zajęcia w formie zdalnej:

Zajęcia 6.

Grupa ,,Zdobywców” po raz pierwszy zmierzyła się z wyzwaniami MegaMisji w formie zdalnej i wyszła z tej próby…. zwycięsko :). Tematem przewodnim zajęć była oczywiście komunikacja, a konkretniej różne formy jej prowadzenia. Obraz, dźwięk czy zwykła rozmowa? Opcji jest naprawdę sporo – do wyboru, do koloru. Zdobywcy doskonale spisali się w roli artystów i stworzone przez nich obrazy bez większych problemów były odczytywane, co z pewnością świadczy o jakości wykonanych grafik jak również bystrości odbiorców. Jeszcze tylko ,,odczytywanie” dźwięków, omówienie różnic pomiędzy komunikatem formalnym a nieformalnym i … kolejny dział MegaMisji został zrealizowany. Juuuupii. Teraz czas zajrzeć do świata mediów. Szykuje się ekscytująca podróż.

Zajęcia 7.

Któż z nas nie marzył o pracy w telewizji. ,,Zdobywcy” udowodnili w czasie trwania zajęć, iż doskonale nadawaliby się do takiej pracy. Odmienny charakter programów informacyjnych i rozrywkowych, który poznali na początku zajęć był następnie przez nich ukazywany w przedstawianych scenkach. Opanowanie młodych prezenterów przekazując kolejne informacje jak również rzeczowość wcielający się w rolę jurorów programu rozrywkowego stały na najwyższym poziomie. Nie sposób nie docenić ,,artystów” , występujących na naszej scenie, spisali się naprawdę rewelacyjnie. Dzieciaki doskonale wiedzą jaką funkcję spełnia w dzisiejszych czasach telewizja i jak we właściwy sposób z niej korzystać. Tajemnice szklanego ekranu zostały w sporej części odkryte :)

Zajęcia 8.

Kto z nas nie słyszał historii o śpiącej królewnie? Faktem jest jednak to iż zdarzają się osoby, które nie miały sposobności poznać tej bajki. ,,Zdobywcy” nie należą do tej grupy, gdyż już na samym początku zajęć poznali ten bajkowy świat za pomocą…. audiobooka. Słuchanie książki? Dlaczego nie, w końcu trzeba iść z duchem czasu, prawda? Wyrażanie własnych opinii było stosunkowo łatwe i dzieci często korzystały z tego ,,narzędzia”, chętnie dzieląc się swoimi przemyśleniami. Fakty żądzą się swoimi prawami i w dość znaczący sposób różnią się od opinii. Na szczęścia od czego mamy MegaMisję, dzięki której teraz już wiemy wszystko na ten temat ... no prawie wszystko ;). Fakt faktem, najbliższa MegaMisja już w poniedziałek.

Zajęcia 9.

Ach, jak bogaty jest świat mediów... Sposoby dzięki którym możemy realizować swoje potrzeby w tym zakresie wydają się być nieograniczone. Telewizja, kino, prasa jeszcze nie tak dawno wydawały się być niezastąpione, a jak jest teraz? Kto by przypuszczał, że można ,,słuchać” książki (audiobook), czy oglądać ulubiony koncert na żywo bez wychodzenia z domu (internet). Jak liczne mamy możliwości aby móc rozwijać swoje zainteresowania czy poszerzać wiedzę... Czy jednak możliwe jest np. ,,oglądanie” meczu piłkarskiego przez radioodbiornik? ,,Zdobywcy” przekonali się, że mimo iż wydaje się to w dużym stopniu ograniczone to jednak nie jest niemożliwe. Pomimo, że sam odbiór różni się znacząco od tego telewizyjnego to jednak dzięki naszemu słuchowi możemy ,,przenieść” się na stadion i być uczestnikiem takiego wydarzenia. Zapewniam, że końcowy wynik meczu w przypadku radiowej transmisji się nie zmieni :) Na sam koniec zajęć uczniowie stworzyli piękne ilustracje do wcześniej wysłuchanego audiobooka ,,Calineczka”. Nic nie zastąpi siły wyobraźni :). Obszar 3 zrealizowany !!!

Zajęcia 10.

Kto z nas w młodości nie chciał wcielić się w rolę ,,szeryfa”, który na dzikim zachodzie strzegł prawa? O ile westerny straciły w dzisiejszych czasach nieco na popularności wśród młodzieży i nie każdy wie kim był wspomniany stróż prawa, to już chociażby rola policjanta czy prawnika wydaje się być powszechnie znana. Co łączy te wszystkie osoby? Z pewnością słowo przewodnie dzisiejszych zajęć czyli prawo. Czy właściwie wiemy co ono oznacza i czego dotyczy? Odpowiedź na te pytania nie jest oczywista, ale grupa ,,Zdobywców” starała się zgłębić wiedzę na ten temat. Z pomocą przyszedł wiersz ,,Dziecięce prawa”, który został wysłuchany z należytą uwagą. Okazuje się, że już od momentu narodzin nabywamy prawa, których nikt nie powinien nam ograniczać. Prawo do posiadania imienia i nazwiska, do kochania, do nauki jak i zabawy to tylko niektóre z nich. Oczywiście tam gdzie są prawa, tam bywają i obowiązki, ale akurat te nie były tematem zajęć :). Jeszcze tylko wykonanie rysunków własnych gwiazd szeryfa, cotygodniowa zmiana wyglądu naszego postnika (Milo) i grupa mogła udać się na zasłużony wypoczynek, który mają prawnie zagwarantowany.

Zajęcia 11.

Achh gdyby tak wszystkie nasze autorskie dzieła zyskiwały powszechny podziw i uznanie. Te kolejki do galerii sztuki aby móc choć chwilę spędzić z naszym dziełem. Czyż nie byłoby to wspaniałe ? .Zaraz zaraz ale czy tylko o to chodzi czy nie powinien nas cieszyć sam fakt iż stworzyliśmy coś według własnej pomysłu i zupełnie samodzielnie. Nie bez znaczenia jest jeszcze fakt iż do tak wykonanej pracy mamy pełne prawa mogąc tym samym zrobić z nią praktycznie to co chcemy: sprawić komuś prezent, umieścić w widocznym miejscu p: gazetka szkolna aby każdy mógł podziwiać , czy chociażby wysłać na konkurs. I najważniejsze nie musimy się obawiać, że ktoś posądzi nas o plagiat czy skopiowanie czyjegoś pomysłu. ,,Zdobywcy” poza zdobyciem wiedzy prawnej, wykonali również na zajęciach wspaniałe prace , które następnie zostały zaprezentowane. Ochhów i achhów nie było końca a każdy z nich udowodnił iż jest autorem i to przez duże A. Cytując Cypriana Kamila Norwida : ,,Autorów sądzą ich dzieła” , a w tym przypadku sądzimy iż wszystkie były genialne :)

Zajęcia 12.

Bezpieczeństwo to bardzo poważna sprawa, dlatego tak ważne jest aby wiedzieć w jaki sposób możemy je sobie zapewnić zarówno w życiu codziennym jak i w ,,wirtualnym świecie”. Bezpieczeństwo w sieci to jedna z najważniejszych o ile nie najważniejsza kwestia dotycząca korzystania z dobrodziejstw Internetu i to właśnie ta tematyka towarzyszyła nam na dzisiejszych zajęciach. Pomocną wiedzę ,,Zdobywcy” uzyskali rozwiązując na zajęciach quiz. Pomoc małemu pingwinkowi w wyborze najlepszych i bezpiecznych rozwiązań była dobrą okazją aby przypomnieć sobie na jakie zagrożenia musimy zwracać uwagę i jak się w ich obliczu zachować . Jak się okazało dzieciaki nie miały praktycznie żadnego problemu z udzieleniem właściwych odpowiedzi a z oddali sali do prowadzącego dochodziły głosy : ,,proszę Pana niech pan zada trudniejsze pytania”, co tylko utwierdziło mnie w przekonaniu, że grupa nie boi się wyzwań jak i wiedza , którą posiadają w zakresie bezpieczeństwa pozwala nam dorosłym spać spokojnie :).

Zajęcia 13.

Pstryk i już zrobione, jeszcze tylko wywołać, wysłać i nagroda World Press Photo zapewniona. Proste prawda ? …. otóż niestety jest to o wiele trudniejsze niż mogłoby się wydawać. O ile stajemy się mistrzami w robieniu selfie to wykonanie naprawdę udanego zdjęcia stanowi nie lada wyzwanie. Odpowiednio dobrana tematyka, kompozycja i perspektywa, które stworzą idealne połączenie może nas w pewnym stopniu do wspomnianej nagrody zbliżyć. Z dużą pomocą przychodzi coraz to nowocześniejszy sprzęt, który pozwala nam wcielić się w profesjonalnych fotografów i dotyczy to zarówno aparatów fotograficznych, coraz częściej telefonów a nawet tabletów. ,,Zdobywcy” w czasie zajęć po wcześniejszym poznaniu podstawowych tajników fotografii starali się wykonać zdjęcie idealne. Czy się udało ? Zawsze jest to nieco subiektywna ocena niemniej jednak moim skromnym zdaniem poszło im świetnie. A co zrobić gdy nie mamy sprzętu do fotografowania? Hmm zawsze pozostaje pamięć fotograficzna ;).

Zajęcia 14.

Achh czyż świat dźwięków nie jest wspaniały? Czy ktoś z nas wyobraża sobie życie bez chociażby muzyki ? A przecież nawet pojedynczy dźwięk potrafi wzbudzić w nas zachwyt, radość czy z drugiej strony lekki niepokój. Gama jest przeogromna a każdy z nas lubi wsłuchiwać się w odgłosy zgoła odmienne. Uczniowie zapewne wpadają w zachwyt słysząc dzwonek kończący lekcję, meloman uwielbia słuchać ulubionej muzyki a tak zwani ,,łowcy burz” uśmiechają się nieśmiało słysząc w oddali grzmot przepowiadający nadejście burzy. ,,Zdobywcy” na zajęciach zmierzyli się z dźwiękowym quizem, który polegał na odgadywaniu głosów zwierząt . Zabawa była naprawdę super, jednak o ile odgadnięcie odgłosu psa czy krowy nie stanowiło trudności to już delfina, pandy czy chociażby nietoperza było nie lada wyzwaniem. Następnie po zapoznaniu się z funkcją nagrywania za pomocą dyktafonu , dzieciaki przystąpiły do tworzenia swoich dźwiękowych ,,zagadek”. Mimo iż nagranie czystego dźwięku stanowiło pewien problem to ostatecznie udało się wykonać zadanie. Z niecierpliwością czekamy na kolejne wyzwania.

Zajęcia 15.

,,Kajko i Kokosz”, ,,Asterix i Obelix” czy dla ciut młodszych ,,Batman”, ,,Spider-man”. Oto tytuły wchodzące w kanon klasyków jeżeli chodzi o komiksy. Opowieści obrazkowe przedstawiające perypetie bohaterów potrafiły przykuć uwagę dzieciaków na długo zanim powstał Internet. Stworzenie jednak takiej formy nie jest wcale prostą sprawą. Sam pomysł ciekawej historii trzeba jeszcze umiejętnie przelać na ,,papier” i to zarówno w formie obrazkowej jak i tekstowej, a fakt iż komiksy są dość ograniczone objętościowo stanowi dodatkowe utrudnienie. ,,Zdobywcy” mieli trochę ułatwione zadanie , ponieważ mogli przy tworzeniu czegoś na wzór komiksu ( no może bez słynnych ,,dymków) posiłkować się materiałami od Mega Misji. Ułożenie planu działania grupy, podział obowiązków a następnie zamiana tekstu w obrazkowe dzieło dostarczyło niezliczoną ilość frajdy. Ostatecznie prace w doskonały sposób oddały klimat historyjek , ukazując niezwykły talent ich twórców. Jeszcze tylko wykonanie parę fotek i stworzenie prawdziwie cyfrowych opowieści stało się faktem :).

Galeria